Cita Rasa Bubur Manado (Tinutuan) Wakeke

Tinutuan kaya vitaminTinutuan kaya vitamin

Makanan dan minuman tidak hanya membangkitkan selera, tapi juga merupakan rasa ungkapan terima kasih, persahabatan dan keakraban. Merupakan rasa hormat yang besar bila seseorang dibawa ke meja makan.

Masyarakat kota Manado umumnya menjamu tamu dengan cara mengajaknya ke tempat makan. Banyak lokasi yang menyajikan kuliner bercita rasa khas Manado.
Salah satu kawasan kuliner yang terkenal di kota Manado terdapat di jalan Wakeke.

Di kawasan yang panjangnya kurang dari 1 kilometer ini terdapat rumah makan yang menyediakan Tinutuan sebagai makanan tradisional khas Manado. Hampir semua rumah di Wakeke menjajakan Tinutuan.
Kawasan wisata Kuliner Wakeke
Wakeke adalah nama jalan yang diambil dari nama burung Bahkeke atau ada yang menyebutnya Wakeke. Merupakan lokasi pemukiman penduduk.

Semula hanya terdapat beberapa rumah yang menjajakan Tinutuan. Tapi kemudian sejak tahun 2004 berkembang menjadi sebuah kawasan kuliner yang populer dengan Tinutuan sebagai bisnis kulinernya.

Banyak lokasi yang menjajakan Tinutuan di Manado, mulai dari rumah penduduk sampai hotel berkelas, namun cita rasa Tinutuan di Wakeke sangat berbeda. Bahannya dari sayuran segar, dimasak saat dipesan; merupakan sarapan pagi yang enak ketika disantap saat panas.

Tinutuan atau yang dikenal oleh orang di luar Manado dengan sebutan Bubur Manado ini, umumnya hanya dikonsumsi pada pagi hari. Kenikmatannya terasa saat masih panas, sehingga langsung dinikmati di tempat pengolahannya. Jarang penikmatnya membawa ke rumah, apalagi jaraknya jauh, kecuali dalam jarak dekat, karena kenikmatannya akan hilang bila dingin.

Bahan baku Tinutuan tidak mengandung daging, tetapi merupakan campuran dari berbagai jenis sayuran segar; sayur yang digunakan adalah bayam, kangkung, gedi, sambiki (labu merah), beras dan singkong. Sambiki (pumpkin) diproses dalam bentuk adonan, lalu dimasak bersama beras dan singkong, namun ada juga Tinutuan yang Sambiki-nya hanya dipotong-potong sebesar irisan daging.
Hidangan Tinutuan atau Bubur Manado
Sajian Tinutuan di Wakeke menggunakan sambiki yang diproses dalam bentuk adonan.Tinutuan lebih nikmat jika disantap bersama ikan Cakalang Fufu, Nike goreng (ikan kecil yang hanya ada di danau Tondano), perkedel Milu (jagung).

Juga ada yang menyantapnya bersama Tahu dan Tempe. Bumbu penyedapnya adalah Bawang goreng dan daun Kemangi. Bahan penyedap rasanya adalah Dabu-dabu (sambal) yang diolah dari ikan Roa dicampur dengan cabe dan bumbu penyedap rasa lainnya.

Ada dua jenis Tinutuan, yaitu Tinutuan biasa dan campur. Tinutuan campur di dalam buburnya ditambahkan mie. Sedangkan Tinutuan biasa tidak ditambahkan mie. Keduanya memiliki cita rasa yang lezat. Peluh kadang mengalir akibat perpaduan Dabu-dabunya yang pedas sedap dan buburnya yang hangat.

Kelezatannya terasa saat tersentuh ujung Lidah. Bagi yang belum pernah merasakan enaknya Tinutuan, memang agak aneh melihat campuran masakan dengan segala jenis sayuran. Tapi yang sudah merasakannya, akan ketagihan. Selain, sehat, higinies, murah meriah. Selera akan terpuaskan bila datang langsung ke Wakeke dan menikmatinya.
 Grafiti wisata Kuliner Wakeke
Singkong yang merupakan bahan dasar Tinutuan selain sebagai sumber karbohidrat memiliki lemak dan sodium rendah, serta mengandung mineral mangan dan vitamin C. Bahan lainnya, bayam segar memiliki nilai nutrisi tinggi dan kaya akan anti oksidan. Salah satu bumbunya, yaitu daun kemangi (basil) sesuai hasil riset para ilmuwan didapati memiliki anti oksidan, anti kanker, anti virus dan anti mikroba.

Karena itu, setiap orang yang pernah menikmatinya memiliki komentar yang sama bahwa Tinutuan adalah makanan yang sehat, bergizi, enak dan nikmat.

Usai menikmati kelezatan Tinutuan. Hidangan lainnya yang mengundang selera adalah pisang Goroho goreng. Cita rasanya lembut nikmat saat masih panas. Dabu-dabu (sambal) ikan Roa bercampur Rica (cabai) merupakan penambah kelezatannya. Sama lezat dan larisnya dengan Tinutuan. Tak kenyang rasanya jika usai menikmati Tinutuan tanpa menyantap pisang goroho sebagai pelengkap sarapan pagi.
Konjen Amerika Serikat yang berkantor di Surabaya Joaquin F Monserrate Selasa 2 Juli 2013 lalu saat didampingi Walikota Manado bersama istri makan Tinutuan
Tinutuan merupakan Bubur yang sehat (healthy porridge). Hampir semua tamu dan turis yang datang ke Manado pernah menikmati kelezatannya. Bahkan, Duta Besar RI untuk Jerman Dr Eddy Pratomo dan Konjen Amerika Serikat, Joaquin F Monserrate, saat mengunjuingi Manado pada tanggal 2 Juli 2013 lalu, ikut mampir dan menikmati lezatnya sarapan Tinutuan bersama Walikota Manado Dr GSV Lumentut.

“Sebelum datang di Manado, saya telah diberi tahu teman kalau ingin menikmati Tinutuan datang saja di Wakeke,” ujar Joaquin, “Kandungan vitamin, mineral dan serat pada ubi, labu dan sayuran pada bubur Manado mengandung nutrisi yang sehat.”katanya.(***).

Spot on with this write-up, I

Spot on with this write-up, I absolutely feel this site
needs far more attention. I'll probably be returning to see more, thanks for the info!

my blog: starting garcinia [[url=http://www.adwin.com/wbt/guestbook/g_book.cgi/RS=ADAO5htySbdBWbkRxrQqaLYKVdZKNY-/]Helen[/url]]

Admin, bisa lebih sering

Admin, bisa lebih sering update artikel gak?

kadang lama banget nunggu update-nya. Padahal konten-kontenmu selalu
bagus loh

Thank you, I have just been

Thank you, I have just been looking for info about this
subject for a while and yours is the best I have found out so far.
However, what about the bottom line? Are you certain concerning the source?

A financial advisor is your

A financial advisor is your planning companion.

Nah postingan kali ini sangat

Nah postingan kali ini sangat bermanfaat, saya sering berkunjung dan membaca postingan disini.

Emang keren-keren kontennya. Salah satu blog yang recommended deh.

Baru sempet baca postingan

Baru sempet baca postingan ini hari ini, dan ternyata kontennya menarik banget.
Kayaknya aku akan sering mampir di mari, semangat update terus kontennya ya min.

Min, saya mau tanya gimana

Min, saya mau tanya gimana sih caranya bisa konsisten dan punya konten bagus kayak gini.

Terus berkarya ya, tulisannya

Terus berkarya ya, tulisannya enak di baca.

My family members always say

My family members always say that I am wasting my time here at web, however I know
I am getting knowledge daily by reading such fastidious articles or reviews.

What's up, everything is

What's up, everything is going perfectly here and ofcourse every one is sharing information, that's
actually fine, keep up writing.

Awesome issues here. I'm very

Awesome issues here. I'm very satisfied to see your post.
Thank you so much and I am taking a look ahead to contact you.

Will you kindly drop me a mail?

Hi, i read your blog from

Hi, i read your blog from time to time and
i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of
spam responses? If so how do you stop it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me mad so any assistance is very much appreciated.

Everything is very open with

Everything is very open with a precise clarification of the challenges.
It was truly informative. Your site is very
helpful. Thank you for sharing!

Makasi, infonya sangat

Makasi, infonya sangat bermanfaat. Saya
pembaca setia di blog ini. Kontennya bener-bener joss...

I truly love your site..

I truly love your site.. Excellent colors & theme. Did you develop
this amazing site yourself? Please reply back
as I'm trying to create my own blog and want to know where you got this from or what the theme is called.
Thank you!

Wow, wonderful blog layout!

Wow, wonderful blog layout! How long have you ever been blogging for?

you make blogging glance easy. The entire glance of your
website is magnificent, as well as the content!

Heya this is somewhat of off

Heya this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so
I wanted to get advice from someone with experience.
Any help would be enormously appreciated!

Fuel hearth also retains

Fuel hearth also retains working in energy outages.

Hi there! This article

Hi there! This article couldn't be written any better!
Looking at this article reminds me of my previous roommate!

He continually kept talking about this. I will send this information to him.
Pretty sure he's going to have a very good read. Thank you for sharing!

As the admin of this site is

As the admin of this site is working, no doubt very quickly it will be renowned, due to its quality contents.

My brother recommended I

My brother recommended I might like this website. He was totally right.
This post truly made my day. You can not imagine simply how
much time I had spent for this information! Thanks!

This website was... how do I

This website was... how do I say it? Relevant!!
Finally I have found something that helped me.
Kudos!

Thankfulness to my father who

Thankfulness to my father who told me about this webpage,
this weblog is actually remarkable.

Wow, incredible blog

Wow, incredible blog structure! How lengthy have you ever
been blogging for? you make blogging look easy. The overall glance
of your web site is excellent, as smartly as the content material!

Schwab Clever Portfolios

Schwab Clever Portfolios invests in Schwab ETFs.

It's a pity you don't have a

It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate
to this fantastic blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS
feed to my Google account. I look forward to new updates and will
share this website with my Facebook group.
Chat soon!

Having read this I believed

Having read this I believed it was really informative.
I appreciate you spending some time and energy to put this information together.
I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and
commenting. But so what, it was still worthwhile!

I have been browsing online

I have been browsing online greater than three hours as of late, but I never
found any fascinating article like yours. It's pretty worth enough for me.
In my view, if all site owners and bloggers made just
right content as you probably did, the net will likely be much more useful than ever
before.

Hi, I desire to subscribe for

Hi, I desire to subscribe for this website to take most up-to-date updates,
so where can i do it please help out.

I have learn a few just right

I have learn a few just right stuff here. Definitely worth
bookmarking for revisiting. I wonder how much attempt you
put to create one of these magnificent informative
website.

Way cool! Some very valid

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and also
the rest of the website is also very good.

I every time emailed this

I every time emailed this blog post page to all my associates,
since if like to read it then my contacts will too.

Wow, fantastic blog layout!

Wow, fantastic blog layout! How lengthy have you been running a blog
for? you make blogging look easy. The entire glance of your website is excellent,
let alone the content material!

Definitely believe that which

Definitely believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to be aware of.
I say to you, I certainly get annoyed while people think about worries
that they plainly don't know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out
the whole thing without having side-effects , people
could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

Amazing blog! Do you have any

Amazing blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?
I'm planning to start my own website soon but I'm a little lost
on everything. Would you propose starting with a free platform like Wordpress
or go for a paid option? There are so many choices out there that I'm completely overwhelmed ..
Any ideas? Thank you!

Emang mantap kontennya.

Emang mantap kontennya. Semangat min untuk sering-sering update.
saya diam-diam baca dan share tiap kontenmu lho.

infonya menarik.

infonya menarik.

Emang mantap kontennya.

Emang mantap kontennya. Semangat min untuk sering-sering update.
saya diam-diam baca dan share tiap kontenmu lho.

Greetings! Very useful advice

Greetings! Very useful advice in this particular article!
It's the little changes that make the greatest changes.
Thanks for sharing!

I was suggested this website

I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know
such detailed about my problem. You are amazing!
Thanks!

Amazing blog! Is your theme

Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?

A theme like yours with a few simple tweeks would
really make my blog jump out. Please let me know where you got your theme.
Thanks a lot

Its like you learn my mind!

Its like you learn my mind! You appear to understand a lot about this, such
as you wrote the guide in it or something. I feel that you could do with some p.c.

to power the message house a little bit, however instead of that,
this is great blog. A great read. I will certainly be back.

Very descriptive blog, I

Very descriptive blog, I loved that bit. Will there
be a part 2?

This is really

This is really attention-grabbing, You are a very skilled blogger.
I have joined your feed and stay up for in quest of
extra of your magnificent post. Also, I've shared your site in my social networks

Great post.

Great post.

Very energetic post, I loved

Very energetic post, I loved that bit. Will there be a part
2?

Great post. I was checking

Great post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
Very useful information specifically the last part
:) I care for such info a lot. I was looking for this certain information for a long time.
Thank you and good luck.

Good blog post. I certainly

Good blog post. I certainly love this site. Keep writing!

Nice post. I was checking

Nice post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!

Very useful info particularly the last part :
) I care for such information a lot. I was seeking this particular info for
a very long time. Thank you and good luck.

whoah this blog is wonderful

whoah this blog is wonderful i really like studying your posts.
Stay up the good work! You know, a lot of people are hunting round for this information, you could help
them greatly.

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options